Kies profiel:
Garagist
  • Distributeur
  • Automobilist

100 jaar Valeo merk SWF: innovatief, wereldwijd, succesvol

 SWF, de Duitse ruitenwisser specialist viert zijn 100-jarig jubileum
De Duitse ruitenwisserspecialist SWF viert dit jaar zijn 100e verjaardag. Het merk, dat al meer dan 20 jaar deel uitmaakt van de Valeo Groep, is tot op de dag van vandaag trouw gebleven aan zijn belofte van kwaliteit: de meest innovatieve ruitenwissertechnologieën voor autofabrikanten en onafhankelijke dealers.



De Duitse ruitenwisserspecialist SWF viert dit jaar zijn 100e verjaardag.

Het merk, dat al meer dan 20 jaar deel uitmaakt van de Valeo Groep, is tot op de dag van vandaag trouw gebleven aan zijn belofte van kwaliteit: de meest innovatieve ruitenwissertechnologieën voor autofabrikanten en onafhankelijke dealers.

Perfecte pasvormen voor ruiten en achterruiten, innovatieve technologieën en een uitstekende duurzaamheid: dat is waar het ruitenwissermerk SWF, opgericht in Bietigheim in 1922, voor staat. In het begin produceerde het bedrijf nog motorfietsen. In de jaren 1930 verhuisde het bedrijf naar Feuerbach bij Stuttgart en produceerde nu onder de naam "Spezial-Werkzeug-Fabrik Feuerbach GmbH" - kortweg SWF - richtingaanwijzers en ruitenwissers voor de automobielindustrie. SWF bracht onder meer de eerste ruitenwissers voor gebogen ruiten op de markt.

Vanaf de jaren 1950 vestigde SWF zich als voorkeursleverancier voor de Duitse automobielindustrie en leverde aan talrijke autofabrikanten en gespecialiseerde dealers knipperlichten, richtingaanwijzers en ruitenwissers. In 1955 bracht het bedrijf als eerste Duitse fabrikant een ruitensproeisysteem op de markt, waarmee op dat moment ongeveer 80 procent van alle Duitse personenauto's was uitgerust. Bovendien breidde de marktleider zijn productgamma voortdurend uit en ontwikkelde speciale ruitenwissers voor vrachtwagens, bedrijfsvoertuigen en bussen. Na de verkoop aan het Amerikaanse bedrijf ITT in 1972, nam Valeo uiteindelijk in 1998 het innovatieve en wereldwijd succesvolle merk SWF over. Valeo zette het brede en kwalitatief hoogstaande productengamma voort en bleef ook focussen op de productie in Europa.

 

Premium vlakke ruitenwissers voor de aftermarket

Valeo introduceerde ook andere innovaties. In 2017 lanceerde Valeo bijvoorbeeld de SWF Connect-reeks voor de aftermarket. Het omvat 40 items die 90 procent van alle voertuigen met ruitenwissers met platte ruiten bestrijken. Het gamma omvat efficiënte vlakke baden voor voorruiten en achterruiten. De SWF Connect upgrade-reeks maakt het ook mogelijk om conventionele boogvormige ruitenwissers om te bouwen tot de efficiëntere vlakke ruitenwissers. Connect wisserbladen zijn zeer duurzaam dankzij hun rubberen coating, de asymmetrische spoiler optimaliseert het wisresultaat zeer efficiënt, en de vlakke wissertechnologie oefent een gelijkmatige druk uit op de voorruit.

 

AquaBladeTM exclusief voor de onafhankelijke markt

 

Een andere recente innovatie voor de aftermarket is de AquaBladeTM -technologie van SWF. De gepatenteerde technologie verdeelt de reinigingsvloeistof via de wisserbladen rechtstreeks op de voorruit in plaats van via de sproeiers op de motorkap. Niet alleen wordt de voorruit beter gereinigd, maar het zicht van de bestuurder wordt ook minder belemmerd, ongeacht de snelheid. Volgens een onafhankelijk onderzoek zorgen de SWF AquaBladeTM ruitenwissers ook voor meer veiligheid op de weg. De efficiënte technologie, die in 2018 werd gelanceerd, wordt nu in meer dan een miljoen voertuigen in Europa gebruikt.

 

De volledige SWF-ruitenwisserreeks is dit jaar beschikbaar voor nog eens 70 modelreeksen. Bovendien wordt AquaBladeTM elk jaar toegevoegd aan nieuwe voertuigmodellen die deze innovatieve technologie kunnen gebruiken. Bovendien is Valeo de enige fabrikant die de efficiënt reinigende ruitenwissers aanbiedt aan de onafhankelijke vervangingsmarkt. Innovaties als deze dragen ertoe bij dat de geschiedenis van het bedrijf blijft lezen als een succesverhaal met een groot toekomstpotentieel: Met een productaanwezigheid op 50 markten wereldwijd en een dekkingsgraad binnen Europa van bijna 100 procent voor personenauto's, bedrijfsvoertuigen en bussen.