ЛЕТ
Kies profiel:
Garagist
  • Distributeur
  • Automobilist

Hydraulisch ontkoppelingslager voor een auto

Hydraulisch ontkoppelingslager voor een auto

Vanwege de gebruikte technologieën en de eisen die autofabrikanten bij nieuwe auto's stellen, is het gebruik van hydraulische systemen gemeengoed geworden. De gebruikte materialen zijn lichter en het onderdeel is compacter. Ze zijn veel flexibeler en betrouwbaarder dan mechanische systemen. Ten eerste zorgen ze voor een optimale en constante pedaalkracht. Ten tweede is het gebruikte materiaal veel lichter (tot wel 70% gewichtsbesparing ten opzichte van een conventionele koppelingsbediening).

 

Als reactie op deze markttrend heeft Valeo een uitgebreid assortiment onderdelen voor hydraulische systemen ontwikkeld: koppelingshoofdcilinders (CMC = Clutch Master Cylinder), koppelingswerkcilinders (CRC = Clutch Release Cylinder) en koppelingshulpcilinders (CSC = Concentric Slave Cylinder). In semi-hydraulische systemen worden een koppelingshoofdcilinder en een koppelingswerkcilinder gebruikt, terwijl in volledig hydraulische systemen een koppelingshoofdcilinder en een koppelingshulpcilinder worden gebruikt. In 2017 zullen naar verwachting 131 miljoen auto's zijn voorzien van een koppelingshulpcilinder. Net als een semi-hydraulisch systeem is een volledig hydraulisch koppelingssysteem gebaseerd op hetzelfde principe als een hydraulisch remsysteem. Het bestaat uit een "master" (de koppelingshoofdcilinder), een leiding en een "slave" (hulpcilinder). 

 

In een volledig hydraulisch systeem is de concentrische hulpcilinder (CSC) de ontvanger. De CSC is een hydraulische cilinder met een geïntegreerd druklager die de koppelingshefboom en het conventionele druklager overbodig maken. De cilinder is via een leiding verbonden met de hoofdcilinder. De CSC staat in direct contact met het diafragma van de drukgroep, wat de efficiency van het hydraulische systeem verbetert. Voordeel van de CSC is dat de vork en het druklager overbodig zijn. Een vork die onder zware belasting verbuigt, behoort daarmee tot de verleden tijd. Bovendien werkt het ontkoppelingssysteem efficiënter met als gevolg dat de pedaalkracht lager is. 

We waarderen uw interesse
Bevestig je e-mailadres